Nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Vi vill tacka alla för ett fantastiskt samarbete under året och önska en riktigt fin julhelg och ett Gott Nytt År!

Musikschlaget 2023

P.G Bruh är vinnare av Musikschlagets riksfinal 2023 med sin egenskrivna låt ”I love”. Juryns motivering: – ”Med en närvaro direkt från hjärtat och kraft ända från tårna så fångades kärleken i rummet. We love you P.G Bruh”.

Musikschlaget är Sveriges största och bästa musikfest för och av musiker med funktionsnedsättningar.

En musikalisk gemenskap där alla kan bidra på sitt eget sätt. Deltagare är personer över 16 år med intellektuell och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF. Bakom hela arrangemanget står Studieförbundet Bilda och i år även Omnia Assistans. På deltävlingar som arrangeras runt om i landet tävlar flera bidrag om en plats vid den stora finalen i Sundsvall där finalister från hela landet möts. I den årliga finalen i november deltar tio bidrag.

Finalen gick av stapeln lördag 11 november

Musikschlagets riksfinal hölls på restaurang Aveny lördagen den 11 november i Sundsvall. 10 finalister tävlade om att vinna i riksfinalen. Kvällen bjöd på genuin musikalitet blandad med ren glädje, omtanke och festsprakande glitter. Den ena underbara showen efter den andra presenterade av de fantastiska konferenciererna Anamia Fast, Tomas ”Mr Positive” Fogelholm och Soy Johansson.

Under kvällen arbetade Maitraiders, en daglig verksamhet med musikinriktning, för att skapa de bästa förutsättningarna för de uppträdande artisterna.

Medarbetar-undersökning!

Du ska trivas och känna dig trygg på Omnia! Nu är vi igång med vår medarbetarundersökning. Det är jätteviktigt att du som medarbetare deltar, så passa på att göra din röst hörd. Ditt svar hjälper Omnia att utvecklas och tillsammans skapar vi den bästa arbetsmiljön.

Medarbetarundersökningen är helt anonym och en separat länk skickas ut från vår samarbetspartner Whole.

Alla som svarar belönas med en kaffe och fralla som kan hämtas ut från Pressbyrån. När undersökningen stängs mailas en digital kupong ut från Whole.

Gott Nytt År!

Vi är redan en liten bit in på det nya året och vi på Omnia vill önska en riktigt god fortsättning på 2023. Ett nytt år betyder ofta nya målsättningar och nya utmaningar. För många blir det också tid för reflexion av det år som vi precis har lämnat bakom oss. Funderingar som ”vad är vi bra på” och ”vad kan vi göra ännu bättre”? Vi vet i alla fall att vi går mot ljusare tider och att 2023 förhoppningsvis blir ett ännu bättre år än det förra. Allt gott!

Rekryteringsdagar i Gävle!

Hej! Nu har du chansen att träffa oss och diskutera din assistans eller söka arbete som personlig assistent i Gävle.

Vi har rekryteringsdagar onsdag och torsdag 26-27 oktober i Gävle.

Vi kommer finnas på Clarion Hotel Winn från kl 13.00 på onsdagen och hela dagen på torsdagen.

Plats: Norra Slottsgatan 9, 801 38 Gävle

Om du är intresserad av att söka jobb: Ring och anmäl intresse på 08-442 34 57. Skicka in eller ta med ditt CV. Om du skickar: arbeta@omniaassistans.se

VÄLKOMMEN!

Höstligt och härligt!

Hösten är en tid då det kan vara ruggigt, regnigt och kallt. Men det kan också vara underbart härligt, med hög och klarblå himmel och massor med sol!

Allt gott!

Tillsammans för den personliga assistansen

  • Rättvis ersättning för ett livsviktigt arbete.
  • Personlig assistans av god kvalitet och kontinuitet.
  • Stabil ekonomi och möjlighet att utvecklas.

För oss som lever med omfattande funktionsnedsättning betyder den personliga assistansen allt. Möjlighet att delta, bidra och att leva ett självbestämt liv. En mänsklig rättighet som assistansen tillgodoser på ett både flexibelt och kostnadseffektivt sätt.

Ändå ser vi år efter år hur villkoren för den personliga assistansen urholkas. I snart ett decennium har assistansersättningen tillåtits halka efter löner och övriga kostnader. Ska vi komma ifatt måste den höjas igen, från dagens 319,70 kronor per beviljad och utförd assistanstimme, till 350 kronor per timme.

Vi som behöver personlig assistans förtjänar det. Och vi som arbetar med personlig assistans förtjänar det. Därför går vi nu samman – assistansberättigade, personliga assistenter och assistansanordnare. Tillsammans för rimliga villkor.

Vanliga frågor och viktiga fakta om personlig assistans

Det florerar en mängd myter och missförstånd kring den personliga assistansen. Inte minst i den mediala debatten som gärna fokuserar på det negativa. Det skadar och skakar oss alla. Alla som med rätta har beviljats personlig assistans. Alla våra fantastiska assistenter som så väl förtjänar vårt erkännande. Och varje seriös assistansanordnare, som varje dag gör sitt yttersta för att få verksamheten att gå ihop. Här reder vi ut några av de vanligaste missförstånden. Rätt ska vara rätt!

Vem kan få personlig assistans?

Den som på grund av stora och varaktiga funktionshinder behöver hjälp med andning, sin personliga hygien, måltider, att klä av och på sig, att kommunicera med andra eller annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade (grundläggande behov) har rätt till personlig assistans om behovet uppgår till minst 20 timmar per vecka. Den som har behov av personlig assistans för sina grundläggande behov har även rätt till assistans för andra personliga behov om behoven inte tillgodoses på annat sätt.

Hur många personer har personlig assistans?

I mars 2022 hade 13 574 personer assistansersättning från Försäkringskassan. Antalet var som högst 2015 och har därefter kontinuerligt minskat på grund av en mer restriktiv tillämpning.

Hur många personliga assistenter finns det?

Det finns omkring 100 000 personliga assistenter. Många arbetar bara enstaka timmar i veckan. Närmare 80 000 assistenter arbetar minst fyra timmar i veckan. Av dem är 70 procent kvinnor och 22 procent närstående till assistansanvändaren. Många är timanställda och arbetar deltid. (Uppgifter från utredningen SOU 2020:1)

Ungefär två tredjedelar av de personliga assistenterna är anställda i privata assistansbolag, en fjärdedel hos kommuner och övriga hos kooperativ och hos assistansanvändare som anställer sina egna assistenter.

Hur finansieras personlig assistans?

Personlig assistans finansieras med assistansersättning. Det är en schablonersättning som betalas ut med ett fast belopp för varje timme med personlig assistans. För 2022 är assistansersättningen 319:70 kronor per timme. Under åren 2014-2020 urholkades assistansersättningen med nästan 10 procent genom att timbeloppet räknades upp mindre än de kollektivavtalade lönerna och andra nödvändiga kostnader.

Hur mycket brottslighet finns det inom personlig assistans?

Inget tyder på att brottslighet och missbruk skulle vara vanligare inom assistansersättningen jämfört med övriga socialförsäkringar. Men varje brott som riktar sig mot den personliga assistansen är ett för mycket. Myndigheterna måste bli bättre på att både förhindra och att bekämpa brottslighet.

Kostar personlig assistans väldigt mycket pengar?

Den personliga assistansen är väldigt billig med tanke på de behov den tillgodoser. Det har visats i flera rapporter att alternativen är dyrare. Fundera gärna på vilka andra högkvalitativa tjänster man kan köpa för 320 kronor per timme.

Till ”Skriv under för rimliga villkor i den personliga assistansen!”

Till ”Rimliga Villkor”

Snart är hösten här!

Tiden går så fort och snart är hösten här! Hoppas du haft en fin sommar och känner dig redo för nya utmaningar.

Kris i assistansbranschen

Som många kanske känner till är det turbulent och kris i assistansbranschen. Anordnare och brukare drabbas av återbetalningskrav, och en lång rad anordnare har fått sina tillstånd indragna. Ibland är det säkert korrekt, men ibland är det svårare att förstå varför.

Vi behöver hjälpas åt!

Jag vill påminna och understryka att det är av högsta vikt att tidrapporterna stämmer och är korrekta varje månad, d.v.s. att den assistent som står på schemat är den assistent som faktiskt har arbetat. Kontrollera noggrant den 1:a varje månad att föregående månads tidrapport stämmer innan du godkänner den!

Har du bytt pass?

Tänk på att om du har bytt pass med någon så är det jätteviktigt att också ändra i schemat! Kontakta din teamsamordnare eller uppdragschef i god tid innan passet ska arbetas, så att det blir korrekt. Detta är också viktigt eftersom du är försäkrad när du arbetar.

Har du arbetat hos en annan brukare?

Var noga att inte redovisa dubbel tid om du t.ex. gått tidigare för att arbeta hos någon annan brukare. Det är ditt ansvar att rapportera så att det blir korrekt i tidrapporterna. Det behöver också finnas tid för att ta sig till och från arbetsplatserna (ca. 30 min). Försäkringskassan kontrollerar detta och om de hittar felaktigheter, kan de kräva tillbaka ersättningen och anmäla vidare till IVO. Det kan tyvärr få stora konsekvenser både för brukarna, för den anställde och för oss som assistansanordnare.

Vi på Omnia anstränger oss för att följa regler och lagar och vi alla behöver hjälpas åt! För oss är det jätteviktigt att allt blir rätt och riktigt!

Nu till något helt annat

Vi har en ny säsong och tar nya tag! Jag hoppas och önskar att hösten bjuder på underbart härligt väder, fina upplevelser, bär och svamp!

Jag har hört att skogsbad ska vara bra för hälsan (googla på det) och vill utmana alla att försöka ta sig ut lite i naturen och promenera vid tillfälle. Ha det så gott och ta hand om varandra!

Ann-Catrin Sjölander
Verksamhetschef

Vi önskar en fin påskhelg!

Nu närmar sig påskhelgen och vi vill tacka alla för en mycket bra insats hittills under året. Ni är alla en bidragande orsak till att Omnia får goda vitsord runtom i landet. Tack för det! Påskhelgen brukar innebära god mat och mycket godis – så passa på och njut. Vi hoppas också på fint påskväder med chans till härlig utevistelse.

Vi önskar allt gott och glöm inte att ta hand om varandra!