Nyheter

Tack för i år!

Det har varit ett annorlunda år i år, minst sagt. Ett år fyllt med utmaningar och händelser vi inte kunnat förutse, ens i vår vildaste fantasi! Trots detta har vi alla kämpat på och har lyckats med den ena utmaningen efter den andra. Bra jobbat och ett stort tack för i år!

Som alla nog vet, har vi fortsatt hög smittspridning av covid-19 och det är högsta prioritet att använda skyddsutrustning, följa basal hygien-rutiner och följa myndigheternas uppdaterade riktlinjer. Se aktuell information här:

https://www.krisinformation.se/

Trots allt önskar vi alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

Omnia Personlig Assistans

#jobbjustnu

Är det dig vi söker? För omgående anställning söker vi personliga assistenter till Stockholm med omnejd för flera av våra kunder.

Som personlig assistent är du mycket viktig och en förutsättning för våra kunder att kunna leva sina liv som de önskar. Du kommer att vara behjälplig med grundläggande behov som personlig hygien, förflyttningar, matsituation, kommunikation och aktiviteter i och utanför hemmet.

För att arbeta som personlig assistent behöver du vara flexibel, ha lätt för att samverka samt brinna för att hjälpa andra. Du behöver inte alltid ha tidigare erfarenhet – även om det är en merit – ofta är det personlig lämplighet och personkemin mellan dig och kunden som avgör om du kommer lyckas med uppdraget.

Vi söker dig som är lugnt och trygg, har god arbetsmoral och viljan att göra skillnad i en människas liv. Därför behöver du ha hjärtat på rätta stället. Det är viktigt att du har en god förståelse för svenska språket både i tal och skrift, det är ett krav. Har du körkort och tillgång till bil är det en merit.

Omnia Personlig Assistans är ett litet och familjärt assistansbolag. Vi har kunder i hela Sverige men huvuddelen finns i Stockholmsområdet. Vi har lång och gedigen erfarenhet och bedriver personlig assistans med hög kvalitet och kompetens. Vi har kollektivavtal för trygga anställningsvillkor och vi erbjuder våra anställda friskvårdsbidrag.

Kvalifikationer

Personlig assistent –  1-2 års erfarenhet (meriterande)

Allmän omvårdnadserfarenhet (meriterande)

Språk: Svenska (krav)

Körkort: B (meriterande/krav)

Rekrytering och urval sker löpande så skicka in din ansökan med CV och personligt brev redan i dag. För tillfället gör vi intervjuer via telefon eller digitalt via Teams i första hand. Vi begär utdrag från belastningsregistret för alla våra sökanden, därför är det bra om du förbereder dig redan nu genom att beställa från: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/

Omfattning: Deltid, heltid (60 – 100%). Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning.

Ansök senast 2 januari. Ange referens 2025 i din ansökan. Mejla din ansökan till malin.karlsson@omniaassistans.se

Det blir en annorlunda jul i år!

Nu är det inte långt kvar till jul. Vi på Omnia Assistans följer riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten.

Riktlinjerna innebär att vi inte kommer att kunna träffas för någon julavslutning eller sammankomst. Detta på grund av smittorisk i samband med covid-19. Allt detta får vänta tills tillfälle ges. Men ge inte upp – snart vänder det!

Vi önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År!

Sommarhälsning!

Jordgubbar och glass,

torp med utedass

Smultron på strå,

plåster på barfotabarnets tå

Prästkragar och lupiner,

solen den skiner!

Vi önskar alla en fin fortsättning på sommaren!

.

Våra öppettider är som vanligt:

Måndag – fredag kl. 09.00-16.00.

Övrig tid är jourtid, 
som då enbart är till för akuta ärenden.

Under semestertider är vi något färre som svarar i telefon och vi ber om överseende med det. Om vi inte kan svara på en gång, försök igen senare.

.

Vänligen

Ann-Catrin Sjölander

Verksamhetschef

Glad midsommar!

Vi vill önska alla en riktigt fin fortsättning på midsommarhelgen med välmående i fokus. Vi har sett fram emot god mat, vackert väder och lite återhämtning. Allt gott!

Hej på er!

Omnia Assistans följer noggrant utvecklingen av Covid-19 och vi var tidiga med att upprätta handlingsplan och att säkerställa arbetsmetoder för att minimera smittorisk. Arbetet fortsätter med löpande avstämningar samt att vi tar beslut utifrån varje ny situation. Tyvärr ligger mycket utanför vår kontroll, men vi fortsätter övergripande att följa Folkhälsomyndighetens och Socialstyrelsens riktlinjer och tar ansvar för det som ligger i vår makt.

Viktigt att tänka på

Vi arbetar efter Socialstyrelsens rutiner för basal hygien:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, ända upp till armbågen (20-30 sek) innan och efter varje arbets-/omsorgspass
  • Komplettera med handsprit om tvål och vatten inte finns att tillgå eller vid vissa vårdmoment
  • Använd kortärmad tröja
  • Ha kortklippta naglar, inget nagellack
  • Inga smycken
  • Sätt upp håret om det är långt
  • Använd handskar vid personnära omsorgsmoment

Dessutom

  • Ta personligt ansvar och stanna hemma när du är sjuk
  • Var uppmärksam på symtom på Covid-19
  • Hosta och nys i armvecket
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Tänk på att hålla avstånd till andra där det är möjligt och undvik folksamlingar

Om du känner dig osäker på vad basal hygien innebär, finns det två utbildningar som är framtagna på uppdrag av Socialstyrelsen speciellt för situationen med Covid-19. Utbildningarna är obligatoriska och kan göras via dator/telefon när det passar dig. Följ länken och instruktionerna, tidsåtgång ca 15 minuter.

https://utbildning.ki.se/e-utbildningar-om-covid-19

Vi önskar alla en riktigt fin Kristi Himmelfärdshelg!

Våra öppettider

Onsdag 20/5: 9-16
Torsdag 21/5: Stängt
Fredag 22/5: 9-16

Utanför kontorstid nås vi som vanligt dygnet runt för akuta ärenden, vi är aldrig längre bort än ett telefonsamtal. Vi hörs och ses.

Allt gott!

Trevlig Valborg

Önskar en trevlig Valborgshelg och 1:a maj. Elda med måtta och var rädda om er!

Ha en fin påskhelg!

Vi vill önska alla våra fantastiska kunder och personal en fin påskhelg! Tack alla ni som fortsätter kämpa under dessa konstiga tider.

Vi klarar av den här utmaningen tillsammans, om vi bara hjälps åt. Vi finns här för er som vanligt, bara ett samtal bort. Med teknikens hjälp kan vi med fördel träffas via telefon och dator.

Passa på och njut av vårsolens värme och vistas gärna ute, men tänk på att hålla socialt avstånd, #2 meter. Fortsätt med god handhygien precis som förut.

Tänk på att:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, minst 20 sekunder samt använd handsprit vid behov
  • Undvika att vidröra ögon, näsa och mun
  • Nys och hosta i armvecket
  • Undvika kontakt med sjuka människor
  • Stanna hemma om du är sjuk

Ta hand om varandra!

Vad är samhällsviktig verksamhet?

Med samhällsviktig verksamhet menas verksamheter som har avgörande betydelse för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner. Exempel på sådana verksamheter är t.ex. sjukvård och omsorg.

I den sektorn ingår personlig assistans. Det betyder att det arbete som vi utför varje dag är mycket viktigt för vårt samhälle. Det innebär också att vårt arbete måste fortgå även i situationer av kris, krig eller katastrofer.

Därför är vi – du och jag – viktiga för vårt samhälle.

Rätt till barnomsorg

För att förhindra smittspridning av virussjukdomen Covid-19 kan våra myndigheter fatta beslut om att t.ex. stänga skolor. Om ett sådant beslut fattas kan du som deltar i samhällsviktig verksamhet ändå erbjudas omsorg för dina barn. I sådant fall kommer vi som arbetsgivare att skriva ett intyg som du kan lämna till din kommun.

Psykisk ohälsa under en krissituation

För att minska spridningen av viruset används olika åtgärder som begränsar kontakten mellan människor. Därför uppmanas de som kan att arbeta hemifrån, undvika resor samt undvika folksamlingar. Våra äldre uppmanas att begränsa nära kontakt med andra och stanna hemma om möjligt.

När fysisk kontakt minskas kan det leda till att vi känner oss ensamma, nedstämda eller oroliga. Förändringar i samhället som den pågående pandemin för med sig, kan hos många skapa oro och frustration och känslorna kan förstärkas av att inte veta hur det ska bli. Då är det bra att komma ihåg att situationen är övergående.

Oro behöver inte bara vara negativt. Den kan få oss att bli mer vaksamma så att vi lättare kan ta till oss information och rekommendationer. Vi lär oss att tänka efter lite extra.

Falsk information sprids i samhället

Rädslan för coronaviruset gör att det sprids mycket felaktig information, vilket leder till att falska rykten sprids. WHO kallar detta för ”infodemi”, en form av global ryktesspridning av felaktig information. Men hur ska vi tänka när vi matas med information från diverse olika källor? Svaret på det är källgranskning! Var noga med att inte sprida information vidare som du inte vet är korrekt.

Folkhälsomyndigheten.se

På Folkhälsomyndighetens hemsida publiceras fakta och bekräftad information. Där finns daglig uppdatering som är saklig och relevant. Ett tips är att följa de pressträffar som hålls på YouTube varje vardag kl. 14.00 med anledning av Coronavirus, Covid-19. Pressträffarna kan ses live och i efterhand via länken:

Följa myndigheternas riktlinjer och hjälpas åt

Vi ska fortsätta följa myndigheternas riktlinjer och tänk på att värna om våra äldre och om varandra. Om vi alla hjälps åt kommer vi att gå styrkta ur den här situationen.

Tänk på att:

  • Vara noga med handhygienen – tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten i minst 20 sekunder samt använd handsprit vid behov
  • Undvika att vidröra ögon, näsa och mun
  • Nys och hosta i armvecket
  • Undvika kontakt med sjuka människor
  • Stanna hemma om du är sjuk

Ta hand om dig!

Information om karensavdrag

Regeringen har meddelat att karensavdraget tillfälligt ska slopas med anledning av coronaviruset, Covid-19. Om du blir sjuk kommer staten att betala ut sjukpenning motsvarande karensavdraget. Det tillfälliga regelverket gäller från den 11 mars till och med den 31 maj 2020. Den anställde ska själv i efterhand söka ersättning för karensavdraget hos Försäkringskassan. Vi som arbetsgivare ska registrera sjukfrånvaro och göra avdrag för karens precis som vanligt. Mer information finns på Försäkringskassan.se.